Ik heb nooit in de categorie ‘gezond’ gezeten als het gaat om mijn BMI. Dat is al sinds ik klein ben en het is denk ik op één hand te tellen hoe vaak ik onder die 25 punten heb gezeten. Een hoop pogingen om af te vallen heeft echter geen baat gehad en ik bleef op het zelfde gewicht hangen. Tot ik kwam op het koolhydraatarm dieet. Een dieet waarbij je eigenlijk alles mag hebben, met uitzondering van aardappels, rijst en pasta. Vandaag leg ik uit wat het eigenlijk allemaal inhoud en wat je moet weten om te beginnen.

Sommige mensen verwachten dat ik misschien mijn gewicht zou vertellen, maar op dit moment vind ik het nog niet fijn. Ik kan wel zeggen dat ik nu 5 kilo ben afgevallen en ik zal mijn begin en eindgewicht aangeven wanneer ik mijn einddoel heb gehaald.

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten zijn belangrijk voor je lichaam. Het is belangrijk voor je hersenen en rode bloedcellen. Want als je te weinig glucose binnen krijgt (een soort koolhydraat) kunnen je hersenen slecht functioneren.

Nu komt het moeilijke gedeelte: Je hebt verteerbare en onverteerbare koolhydraten. Verteerbare koolhydraten worden in je lichaam omgezet tot energie en de onverteerbare koolhydraten zijn voedingsvezels. Deze worden niet opgenomen in je lichaam maar zijn wel erg belangrijk voor de functie van je darmen. Dit lijkt nu nog heel makkelijk maar als je zo’n soort dieet gaat volgen moet je goed kijken welke koolhydraten verteerbaar zijn en welke niet. Je moet er namelijk voor zorgen dat je goed verteerbare koolhydraten eet zodat je veel energie hebt en makkelijker afvalt.

wat houdt dit dieet in?

Eigenlijk is het heel simpel. Je mag per dag 1x je gewicht aan eiwitten; 1,5 keer je gewicht aan vetten en ongeveer 50 koolhydraten per dag. Dit lijkt misschien heel moeilijk maar dat valt eigenlijk wel mee. Je moet gewoon andere dingen vinden om te eten. In plaats van aardappelen eet je een groter stuk vlees of meer groentes, in plaats van rijst vermaal je bloemkool en gebruik je deze voor hetzelfde doeleind. ‘Sport mix’ van bakkerij ’t stoepje in plaats van gewoon brood (dit is wel brood maar dan iets steviger, perfect voor een tosti).

wat je kan eten

Zoals ik hierboven al had benoemd mag je geen brood, pasta en aardappelen meer. Je kan dit namelijk allemaal wisselen voor andere dingen en jezelf een uitdaging geven tijdens het koken. Waar je ook voor kan kiezen (en wat ik zelf soms doe) is één keer in de twee weken een zoete aardappel eten. Deze zijn namelijk minder erg dan gewone aardappelen en zo nu en dan kan geen kwaad.

Zouden jullie dit dieet willen volgen? Of heb je liever iets anders?

Facebook Comments

One thought on “Wat is dat eigenlijk? Een koolhydraatarm dieet? | afvallen”

  1. Ik ben niet gek van aardappelen, maar eet wel heel graag pasta. Dat zou dus al een probleem vormen.. Maar ik vind het toch het proberen waard. Of ik het volhou is een andere vraag 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.